torsdag 30 maj 2013

Vilken tuff vecka!

Kemi i går, Oryx och Crake i dag och fysik imorgon... Fy sjutton. Enda trösten är väl att Oryx och Crake har ni vetat om länge och kunnat läsa länge...

Att läsning i skolan inte bara är lust utan arbete, det vet ni. Att det också är så att ni ska tänka på vissa saker när ni läser - det trodde jag att ni förstått. Nu tror jag ni har det.

Se till att lämna in era texter om romanens karaktärer antingen vi Drive, eller mail till mig. När ni delar på Drive: lägg i "svenskmappen" så delas den automatiskt. Om ni väljer att dela ett enskilt dokument: dela med GMAIL-adressen, inte stockholmsadressen (för med stockholmsadressen kommer jag iallafall inte åt filen...).

På tisdag sista lektionen för terminen och kursen! 

onsdag 29 maj 2013

Boksamtalet om Oryx och Crake

Ta med skrivet på en lapp EN FRÅGA SOM DU TYCKER VORE INTRESSANT ATT DISKUTERA MED KLASSEN efter att ni nu alla läst Oryx och Crake. Det kan vara något du tycker är märkligt, anmärkningsvärt, upprörande eller tilltalande i handlingen eller berättandet... men något som man kan föra en intressant diskussion om och där du är intresserad av vad andra har att säga.

Vi ses - med boken i hand! 

måndag 27 maj 2013

Planeringsschemat som inte hanns med...

det är BRA att ni har koll - mindre bra att jag inte ändrat i plnaeringsschemat (förrän nu, efter klokt påpekande och fråga).

FÖLJANDE gäller de sista lektionerna:

imorgon tisdag 28 maj: enskilt skrivande kring språkliga variationer och attityder till språklig variation. Du ska kunna använda begreppen dialekt, sociolekt, kronolekt, gruppspråk och fackspråk och du bör ha tänkt igenom både vad det kan finnas för olika attityder till olika sorters språk (som "fult språk". Vad är det? För vem? Varför då?) och vad de olika attityderna kan bero på. Tänk igenom vad vi arbetat med på lektionerna (genomgången, prezin, finns i länklistan, och så var det det där med fult språk som vi diskuterade en hel lektion, och där ni hade ett blogginlägg att läsa och fundera över som utgångspunkt - finns också i länklistan).

på torsdag 30 maj: boksamtal om Oryx och Crake! TYVÄRR bara en enda lektion, det är snålt med tanke på hur mycket det finns att diskutera i den boken... men så blir det i terminsslut ibland.

Tisdagen den 4 juni är det den allra sista lektionen i svenska 1! Då ska vi dela erfarenheter och eventuella ahaupplevelser med varandra. Mer info om det på torsdag!

onsdag 22 maj 2013

Norrländska - fil som fungerar?!

Trissel trassel med filen - nytt försök då: HÄR ÄR Aylins helt underbara norrländska!

Att fundera över - fejkinsändare

Det svenska språket är offside!


Det svenska språket, denna libero i detta samhälle, har likt Tysklands hjälte Frank Beckenbauer blivit utdaterat och tråkigt. Det behövs något nytt, lite nya filmer som får folk att haja till. Det har man gott om inom fotbollsvärlden.


När jag coachar mina ungdomar i Kentan United så ser jag till att fotbollstermerna inte bara stannar på planen. De ska ut i resten av världen med dem! Drar någon ett oväntat och bra skämt? “Snygg fint där Johnny.” Möjligheterna är oändliga. Slickar man kritan så öppnas helt nya ytor i en konversation och man kan få bollen att leda sig till seger och en lyckad pratstund.


Kort och koncist, snabba markpassar och skott i mål, där har ni min åsikt helt enkelt. Det svenska språket är offside, på fel sida av sporttermer och behöver hamna på rätt sida för att lyckas med sina anfall.


Forza svenska språket!

//Kentan Andersson, fotbollsälskare och bärsnjutare

Jag blir såå arg! Dagens ungdomar är så förfärligt fula i munnen att jag blir helt vimsig!
Häromdagen satt jag på bussen med min gubbe bertil och bakom oss satt två tösar och två pågar och gastade. Jag och mitt förkläde blev helt förfärade när ungdommarna satte igång med sitt språk. Det var det ena f-ordet efter det andra, dj-ord k-ord och f ord igen. Könsord själsord, svordommar och fruktansvärda blandingar av dessa.
Tacka vet jag hur det var på min tid, då fick man smaka på linjalen om man så mycket som tänkte något fult, ty sådant språk hädar din omgivning. Hur kommer de fula orden se ut i framtiden Jag är glad att jag vid det här laget kommer ha gått hädan till de sällare jaktmarkerna och slipper höra!

Tack tack från en upprörd pensionär
Greta

I dagens samhälle används det fruktansvärt mycket fult språk och svordomar, framförallt bland ungdomar. Jag är själv lärare och får höra otroligt mycket av detta dagligen. Ungdomarna har gjort det till en del av det dagliga vokabuläret! Kan de inte anpassa sig till oss som faktiskt har korrekt och välvårdat språk?
Vår framtid är fast i en ond spiral då alla svordomar och det fula språket förs vidare från generation till generation, samtidigt som nya svordomar hela tiden skapas och importeras. Men det finns räddning, om folk bara kan anpassa sig!

"Under den senaste konseljen diskuterades det nya upplägget av budgetpropositionen då regeringen måste fatta ett slutgiltigt fastställande". Detär dags för våra politiker att skärpa sig och börja prata så att man förstår vad de vill säga!
Högt uppsatta människor som politiker och liknande verkar tycka att de är så himla fina i kanten, som om de var mycket bättre än vi vanliga dödliga med sina fisförnäma ord och krångliga uttryck. Men i deras kamp för att verka bildade förlorar de hela hjärnan på kuppen, de förstår säkert inte ens hälften av avd de säger själva. Som ett utmärkt exempel har vi Skolverket - de förnäma översittarna som tror att de är så otroligt mycket bättre än alla andra. Hur tror de att vi ungdomar ska förstå deras knäppa betygskriterier om inte ens lärarna gör det?! Det här måste vi få en ändring på, för om de fortsätter med sitt hyperformella språk som kommer jag att få gissa i nästa val.
mvh
Bekymrad ungdom

Och till sist: AYLINS UNDERBARA NORRLÄNDSKA: Missa inte!!

tisdag 21 maj 2013

Läxa till tisdag 28 maj: se blogginlägget nedan detta!

Det var bara det... ;)

Dagens lektion - förberedelse inför nästa...

I dag ägnade vi oss och språklig lek och hämningslösa generaliseringar: som Rebecka uttryckte det skrev vi "bittra texter" om språkbruk, utifrån helt påhittade gestalter...

Några av de texter ni nu skrev under lektionen kommer jag att lägga ut här på bloggen (och kanske Aylins intalade inlägg också :)). NÄSTA tisdag ska ni nämligen skriva en reflekterande text, och då kan ni använda de här fejkinsändarna som en slags underlag.

DEN texten ska handla om språklig variation och attityder till språklig variation, och utgå från begrepp som sociolekt, kronolekt, dialekt och gruppspråk t.ex. Titta på genomgången från första lektionen vi jobbade med språkvariationer! Du kommer att kunna använda dig av "hittepåtexterna" som underlag - men mest måste du fundera själv. Hur tänker du kring språk och språklig variation? Vad möter du av andras tankar? Vad formar våra idéer om hur språk "ska" vara, om "fint" och "fult" språk?

TÄNK, samla exempel, prata med varandra... så ses vi på tisdag!




måndag 20 maj 2013

Till tisdag: OM du har en mobil där du kan lägga in appen SOUNDCLOUD(iOs) eller SMART VOICE RECORDER (Android)


Jag fick just en vild idé inför morgondagens lektion. Istället för att skriva (jodå, det blir skriva också, sen) så vore det coolt att använda ljudinspelningar. Och Soundcloud och Smart voice recorder är bra appar för det (som är gratis. Tror jag? I alla fall den för Android).

Vi testar hur många som har imorgon! Och lite vad det kommer att röra sig om kan ni gissa om ni lyssnar på
Söderbönans tankar ...

tisdag 7 maj 2013

Utveckla ditt förråd av invektiv!

Tråkiga slentrianmässiga okvädingsord - det är vi väl väldigt ointresserade av, eller hur? Här en VÄLDIGT innehållsrik länk med goda alternativ...

Pyttlunsar och flottsäckar - akta er för nu blir det hett om öronen!



torsdag 2 maj 2013

Läxa till tisdag 7 maj

Då ska vi prata om FULT språk! Vad är det? Läxa är dels att läsa blogginlägget som språkkonsulten Linnea skrivit (och MISSA INTE kommentarerna - de är helt obetalbara och otroligt bildande), dels att fråga tre personer i olika åldrar om vad som är det fulaste/mest olämpliga ordet de vet. De får viska i ditt öra om det är obehagligt att säga det högt...

Träna lite på språktermerna också: går bra med appen gFlash+ (gWhiz) - där finns det ett övningsset som heter Svenska 1: språklig variation. Glömt hur man gör med appen? Titta i ett inlägg lite längre ner så hittar du instruktioner.