tisdag 18 december 2012

Era uppsatser (Simon och ekarna)

Om uppsatserna som nu är bedömda och kommenterade kan man säga följande:

1. Ni kan få titta på dem före jul, men inte ta med dem hem. Jag har inte hunnit läsa dem (men jag tänkte att flera av er troligen ville se resultaten när de nu finns), och vill göra det innan jag lämnar papperen i er omvårdnad. Kom till mitt arbetsrum så får du uppsatsen - under förutsättning att jag sedan får den tillbaka.

2. När jag säger omvårdnad så menar jag just det. Den här uppsatsen är ett inlärnings- och utvecklingstillfälle - men bara om man tar vara på de kommentarer och den bedömning man fått. Vad kan jag förändra och utveckla? Hur ska jag jobba för att nå högre måluppfyllelse? Och för att lära sig av det man gör måste man TITTA ORDENTLIGT på vad man gjort och fundera över vilka förändringar man ska tänka på till nästa gång. Gör inte misstaget att bara kasta en flyktig blick på det du skrivit, tänka på det som "kört" och gå vidare.

3. Det betyg du får i vår kommer att grunda sig på det du kan då. INTE på det du kan (eller inte kan) nu. Ett E nu betyder att du på den här uppgiften klarade kunskapskraven för ett E. Vad behöver du utveckla för att nå högre? Se till att arbeta med det! Och nå högre i vår - så får du självklart ett betyg som motsvarar de kunskapskrav du då uppnått.

4. Resultatet på uppsatsen, vad ni sammantaget var skickliga på och vad ni behöver träna mer på - det kommer förstås att påverka den fortsatta undervisningen. Vi ser till att träna på det som var svårt denna gång! Och vi har en hel lång vårtermin med spännande litteratur, utmanande skrivuppgifter och språkliga äventyr framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar