tisdag 20 augusti 2013

Mitt alias!

Läxa till onsdag: att tänka ut ett litterärt alias, och att på något sätt skaffa fram en bild, vilket kan vara svårt nog - men DESSUTOM ska det vara en bild där inte upphovsrättsliga frågor lägger hinder i vägen för att skapa ett collage till den nya bloggens sidhuvud.

Så här kan man göra (så gjorde jag):

1) Gå till http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page som är Wikimedia Commons huvudsida. Sök efter din gestalt i sökrutan. Jag sökte efter Lilla My.

2) Deppigt! Inte fanns det någon bild på henne inte. Mumintroll kunde jag hitta, och Tove Jansson själv - men ingen My.

3) Fundera över alternativa sökningar. Jag sökte på Mumin (inget användbart) och på Moomin. Och då kom det fram något, en bild från någon som gjort jättefina Muminpepparkakor!


4) Alltså skriver jag ut den här bilden (och inser att jag har tur och kommer åt en färgskrivare - men det gör inte alla, och det behövs inte heller).

5) För ordningens skull sparar jag källhänvisningen, dvs skriver ner att det är Rain Rannu som publicerat bilden på Wikimedia Commons med CC-licens. Och sen är det klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar