tisdag 26 mars 2013

Läsförståelsetest

Förutsättningar:
max 80 minuter. Läs texterna och svara på frågorna. Ofta betyder 2p att det är flera svar som kan vara rätt.

Texterna och frågorna (kan du skriva ut om du vill, eller läsa på datorn. OBS att du måste läsa novellen via länken!)

Själva provet där du fyller i svaren på webben

Det här är en möjlighet att testa sig själv - ta den!

NP - del A, muntlig del

Här är gruppindelningen och tiderna för det nationella muntliga provet:
12/4 09.15-10.45 B323 ("vanliga tisdagsklassrummet")
Aron, Oskar, Fredrika, Felix, Olli, Sofia CD, Elsa, Lovisa, Johan
15/4 09.00-10.30 A146
Daniella, Clara, Samuel, Adelina, Joakim, Neville, Miranda, Johannes, Linnea, Rebecka, Lisa
16/4 15.00-16.30 A269
Sofia J, Jakob, Lina, Vidar, Angus, Dosti, Viktoria, Jonathan, Johanna, Aylin, Mona, Karin


Ankomsten - lämna tillbaka boken på torsdag!

VIKTIGT: jag ska lämna tillbaka böckerna under påsklovet, så alla måste ha med sig sin bok till lektionen på torsdag!

tisdag 19 mars 2013

Muntligt NP Svenska 1

På torsdag kommer ni att gå igenom förutsättningarna för det MUNTLIGA NATIONELLA PROVET I SVENSKA 1. Ni kommer att få reda på
temat
vad ni ska göra
hur ni kommer att bedömas
när provet sker (vid tre olika tillfällen UTANFÖR ordinarie lektionstid).
VIKTIGT!

Bloggläxa till tisdag

Kort och koncis: tre till fem nya ord på företeelser i Ankomsten som saknar svenska ord! Lägg ut på bloggen senast måndag!

Tisdag 19 mars

hann vi med mycket - om än inte riktigt allt jag i min iver ville pressa in i ynkliga 75 minuter.

Vi började med att konstatera att Jonas Hassen Khemriris artikel kunde karaktäriseras som en slagkraftig debattartikel - där slagkraften bland annat består i det okonventionella sättet att lägga upp texten, som ett personligt brev.

I en debattartikel finns alltid en TES, och tesen här formulerade vi som ungefär: "det finns en "osynlig" rasism som genomsyrar hela samhället". ARGUMENTEN handlade om mediabilder, egna erfarenheter och systematiska ingrepp av samhällsfunktioner som polisen. Ett MOTARGUMENT, att det inte handlar om rasism utan att det faktiskt inte går att agera på andra sätt, bemöts (om än med viss försiktighet, utan "klockrena" svar),och i slutet sammanfattas det hela.

Så här provokativa, vackra, engagerande, uppfordrande och slagkraftiga argumenterande texter är det få som förmår skriva. Inte jag - men kanske någon av er, om ett tag?! Men den här texten är ett tydligt exempel på att det konstnärliga, kreativa språket har sin stora betydelse också i argumenterande text!

Sen tog jag upp några exempel på skillnaden mellan analys och associationer i samband med texttolkning, och resonerade kring dikten om Ikaros som ni alla analyserat på antikenexaminationen.

Och till sist, om Ankomsten och framför allt om de olika hot som människor flyr ifrån - och berättelserna om de hoten som befinner sig på olika ställen på skalan realistiskt - symboliskt.

måndag 18 mars 2013

Förtydligande tisdag 19 mars

Ni behöver INTE skriva om de nya orden ni skapat på i ett blogginlägg. Jag sade det tidogare, men sen kom ju Jonas Hassen Khemiris text och trängde sig in i planeringen (och det var ju bara bra!) och jag rörde till det på egen hand. Så: ta med tre till fem nya ord, Khemiri-artikeln och Ankomst till lektionen imorrn, så blir det lektion så det heter duga!

fredag 15 mars 2013

Men - vad menar du egentligen?!

I torsdags fick jag väldigt bra frågor när jag snabbt snabbt snabbt återkopplade era (goda!) resultat på examinationen av antiken. En av dem jag funderat mycket på är den (lite arga) "Men vad VILL du egentligen att vi ska göra? Ena gången säger du att alla tolkningar är OK, och andra gången att det inte är OK att tänka fritt? Hur ska du ha det?"

Jag menar VERKLIGEN av hjärtat att man kan - och ska! - tänka fritt när man läser litteratur. Att man ska ta vara på sina associationer och de idéer som litteraturen ger en, och som samtalen om litteratur kan ge. SAMTIDIGT är det min absoluta övertygelse att när man analyserar litteratur är inte allt "rätt". Flera olika sätt att se en text, eller en berättelse, kan vara riktiga, så är det absolut. Som Niels Bohr, den världsberömde och världsomvälvande fysikern sa: "Motsatsen till en djup sanning kan mycket väl vara en annan djup sanning." Men det betyder inte att "allt är rätt". Du kan associera som du vill, och jag ed, och ingen kan säga att vi "associerar fel". Men när vi analyserar måste vi hålla oss till texten, som visserligen säkert kan förstås på fler sätt än ett - men inte hursomhelst.

Analys är en sak. Associationer kan vara något annat.

Det här ska jag försöka vara lite tydligare kring. Jag ska ta lite tid på tisdag att resonera om detta. Och jag är så glad över att frågan gjordes tydligare för mig i torsdags. DET var verkligen bra! Tack!

torsdag 14 mars 2013

Till tisdag 19 mars

1. Ta med "Bästa Beatrice" - vi ska gå igenom texten tillsammans!
2. Ta också med Ankomsten. Vi kommer att slutföra läsningen nästa vecka. Glöm inte tre-fem nya ord för sånt det inte finns svenska ord för i boken :) Vi kommer att tala om mönster, och diskutera skillnader mellan analys och association - och hur dessa två hör samman med litteraturläsning.


Bästa Beatrice


Dagens lektion ägnades åt läsning av Jonas Hassen Khemiris artikel "Bästa Beatrice", som nått en enorm spridning under det senaste dygnet, och åt "snabbrespons" på anikenskrivningen. På tisdag kommer vi att fortsätta med analys av Khemiris text (så ta med den) OCH Ankomsten, så ta med både bok och text!

Jag hann förstås inte prata med alla om skrivningen, och ni som blev utan respons: ni får gärna försöka söka upp mig på någon rast eller så. Annars tar vi det på tisdag!

måndag 11 mars 2013

Ankomsten tisdag!

Ändring i planeringen - det är jag som trasslar för att det ska bli så vettigt som möjligt för Joel som kommer att jobba tillsammans med er om språk fr.o.m. torsdag.

Alltså: ta med Ankomsten till lektionen i morgon tisdag 12 mars, och läs kapitel V och VI. Vi kommer att fortsätta att arbeta med de många symbolerna, och fundera över mönster...

TACK Rebecka som skrev i er fb-grupp om detta! Hoppas att alla nu har nåtts av budskapet!

fredag 8 mars 2013

På din blogg - senast måndag 18.00...

Vi har fortsatt läsa Ankomsten. Vad mycket jag upptäckte tillsammans med er i går, torsdag! Så många olika bildkopplingar - och en hel del textkopplingar.

Jag har lagt upp några bildkopplingar på Kapitel II: Bildkopplingar från Östra och det finns också motsvarande från Ross Tensta . Allt ni sa och skrev kom förstås inte med, men jag valde Titanictemat (och ni bara MÅSTE titta på bilden jag hittade för at exemplifiera det!), emigranttemat, och statytemat (med bilden från Rio de Janeiro. Den måste ni också titta på - det är inte bara statyn utan geografin som samspelar! Det är så coolt!). Jag kommer att skriva lite mer om text- och bildkopplingar i lärarbloggen, och kanske som en bloggpost under kapitel II också. Även om det naturligtvis är omöjligt så FÖRSÖKER jag att beskriva våra lektionssamtal så att andra ska förstå dem på bloggen.

Detta sagt som en inledning till att också NI har blogguppgifter... :)

Till måndag 11 mars 18.00 ska ni ha bloggat om en av de symboler som finns i Ankomsten, tankar om den, gärna reflektioner kring hur man kan se den på olika sätt (om man kan det) - och det är helt fritt att välja om man vill skriva om någon av alla de symboler vi tog upp på lektionen, eller om man vill välja någon vi inte talade om alls.

På tisdag kommer vi inte att jobba med Ankomsten på lektionen, så ni behöver INTE ha med boken till skolan då. Däremot ska ni ha med minst tre "nyord", nya svenska ord för företeelser i boken som det inte finns kända svenska ord för (djur vi inte har, mat vi inte äter, spel vi inte spelar etc etc).

Till torsdag nästa vecka ska ni ha läst kapitel IV och V, och vi kommer att fortsätta att diskutera mönster och teman i boken. 

tisdag 5 mars 2013

Samtal pågår Östra - Ross Tensta

Hörrni, jag visade vår blogg lite kort, men här kommer en länk igen:
Ankomst-bloggen

Och det finns ganska mycket på den redan. Här har jag lagt upp alla fyrfältare som ni gjorde, och Annelie (som undervisar på Ross Tensta) har lagt upp de som hennes elever gjorde. Både Annelie och jag har bloggat (vilket vi kommer att göra under hela läsningen), och kommenterat i varandras inlägg. Ni får också gärna skriva och vara med - enklast är att kommentera på inlägg, men om någon vill skriva ett eget inlägg så kan ni ge mig texten (skicka i mail eller så) och så publicerar jag den. Såklart!

Vi har fått några frågor från Ross Tensta. Fundera... vad tror du? Och svara gärna i en kommentar till inlägget :)
Frågor från Ross till Östra


Ankomsten

I dag startade vi ett nytt läsprojekt: Shaun Tans Ankomsten. Vi kommer att läsa boken tillsammans - och dessutom dela läsningar och tankar med en klass från Ross Tensta via webbplatsen www.ankomsten.se  Gå dit redan nu och se vad där finns - ju mer vi jobbar desto mer kommer det att finnas där av våra tankar, funderingar och läsningar, och av den andra klassens tankar och funderingar.

Arbetet idag bestod av tre delar: först en kortskrivning om "Att lämna sin familj" (ett tema som är väsentligt i den här boken). Några av texterna som skrevs kommer i kväll att läggas uppe på den gemensamma webbplatsen (och några av den andra klassens också - tror jag).

Sedan tittade vi tillsammans på omslaget och de första sidorna i boken. Vi läste av bilderna och fick fram en hel del information: en familj, en lycklig familj, en familj som har det rätt knapert, någon som ska resa, morgon eller kväll, djur som vi aldrig sett (men inte mannen på omslaget heller att döma av kroppsspråket).

Därefter läste vi kapitel I i grupper, och var och en fick välja ut bilder som representerade eller var just sådant man 1) tyckte om 2) inte tyckte om 3) undrade över 4) såg som mönster i berättandet. Mycket diskussion och mycket klippande i kopior! Och så använde vi bänkarna för att lägga upp de bilder vi samlat, de fotograferades och några grupper fick redovisa sina tankar. Likt och olikt - och ACK om vi hade haft mer tid att lyssna på varandra! Men nu hade vi inte det.

Till på torsdag är uppgiften att läsa kapitel II och III och att särskilt tänka på bilder man känner igen (har du sett bilden förr? Kanske inte PRECIS den, men liknande? Film? Bok? Historieläromedel? Eller?) och symboliskt berättande. Lägg gärna bokmärken/markeringar för sådant du kommer på under din läsning - så blir det lättare att visa för de andra på lektionen. OCH TA MED BOKEN!

För er som var sjuka: kommer ni på onsdag, sök upp Katarina för att låna ett ex av boken. OBS sker via Katarina och inte via biblioteket.