torsdag 21 februari 2013

Test: en snabbutvärdering av skrivningen

Högst upp på bloggen ligger en snabbutvärdering av skrivningen. Jag tänker att man kan testa om det går att använda blogger på det här sättet också, för att jag sska få med mig tankar om examinationerna från er?

Jag har ställt frågan så att ni ska kryssa i det som stämmer. Om man inte tycker att något stämmer alls kryssar man inte i något mer än att man skrev skrivningen (och den frågan är med så att jag får ett jämförelsetal: om INGEN kryssar i de andra rutorna vet jag ju att ingen tyckte att tiden räckte, att man fick visa vad man kunde etc.)

Ett test alltså. Och sedan: härligt sportlov! När ni kommer tillbaka blir det ett ÖVERRASKANDE projekt, jag lovar :)

onsdag 20 februari 2013

Antiken i läromedlen

1. I er alldeles nylånade litteraturhistoriebok står det om antiken på s. 44-70. Begreppslista .s 57!
2. Texterna i antologin vet ni vilka vi jobbs. 26-27 står det också mycket matnyttigt om dramatat med (Iliaden, Odysséen, Medea, Kung Oidipus).
3. Och så filmerna förstås - och vad vi jobbat med och pratat om på lektionerna!

tisdag 19 februari 2013

Skrivningsfrågor!

Jajemen, nu har ni tänkt skrivningsfrågor och -svar så det står härliga till. Och kan ni det här så kan ni bra mycket!

Jag har rensat och kommenterat lite i TitanPadsen. De finns här (och ni minns lösenordet: N12eantiken. Tror ingen går in här och läser och trasslar till det för oss så jag vågar skriva ut det...) och första delen av skrivningen kommer helt att utgå från Titanpadsen!
http://n11e.titanpad.com/6
http://n11e.titanpad.com/8
http://n11e.titanpad.com/10

Den ANDRA delen kommer att utgå från en är er okänd text som ni ska reflektera över och skriva om, och där ni ska ANVÄNDA era kunskaper om antiken.

Kunskapskraven för litteraturstudierna finns här!

OBS! Nu har jag skrivit rätt lösenord också. Tack Viktoria för att du påpekade!

måndag 18 februari 2013

12:43 - 13 blogginlägg

Ja - det är ett fall framåt. Bra, men inte bäst. Ser fram mot fler kommentarer och inlägg om Ikarosdikterna (eller -filmen). Roligt att faktiskt alla de olika varianterna fått förespråkare, till och med den danska dikten (?!)!

I morgon tisdag ska ni få göra skrivningsfrågor till på torsdag, och kanske påminnas om att en del av det som bloggandet tränar är att utveckla förmågor som krävs för att uppnå kunskapskraven för A i svenska1...


torsdag 14 februari 2013

BOK-KAIKO!!

Det var ju för tokigt detta att ni inte har litteraturhistorieboken som jag hänvisat till under hela antikenperioden... och ÄNNU värre att det faktiskt inte finns böcker till alla i biblioteket. Inte av den sort jag tänkte mig.

Men, tack och lov, det finns i alla fall en lärobok där det som kan vara bra att ha som repetition (om man missat nån lektion eller så) finns skrivet: Svenska Impulser 2.

Sofia CD lovade att tala med klassen i fredags om detta (jag HANN inte komma till er själv i torsdags eftersom jag har tjockt med lektioner på eftermiddagen) så jag hoppas att ni alla ser till att låna bpken på måndag om ni inte gjorde det i fredags. TA MED PÅ TISDAGSLEKTIONEN!

Och no worries, det viktigaste är ju det vi jobbat med och som finns på läxfilmerna. Läroboken är som ett slags stöd i bakgrunden, och vilken man har spelar mindre roll. Det blir helt OK på detta sätt också.

onsdag 13 februari 2013

Skrivningen närmar sig...

ja, just det. Skrivning på antikens litteratur. Då ska du:

  • naturligtvis kunna resonera om de texter vi arbetat med på lektionerna
  • kunna koppla samman texterna med innehållet i läxfilmerna (mina genomgångar) och det som står i litteraturhistorieboken
Namn, årtal och sådant? Ett bra sätt att kontrollera sig själv är (som jag tidigare sagt) att använda instuderingsfrågorna som står längst bak i antologin. De är kopplade till sidorna i litteraturhistorieboken, och vi har ju jobbat med grekisk och (snart) romersk litteratur. Dessa frågor (och sidor i litteraturhistorieboken) är alltså aktuella.

Och själva provet? Ja, det kommer BÅDE att innehålla koll på kunskapsdelar och ge utrymme för att visa att du behärskar förmåga att läsa och analysera text och se samband vad gäller motiv etc. Vi kommer att använda både svensklektionen och engelsklektionen (Tanja tar tillbaka den när hon behöver för egna anglofila ändamål) så det blir hyfsat gott om tid.




Bloggfråga vecka 7

Veckans bloggfråga handlar om Ikaros: välj en av de fyra dikter (eller den ryska tecknade filmen) vi jobbat med och reflektera kring den; vad har du fått för tankar vid läsningen, vad blev du på något sätt (väl eller illa) berörd av, och varför blev du det tror du?

Upplagt på din blogg senast 12.00 måndag 18 feb.

Vad vi gjorde tisdagen den 12 februari

Vi fortsatte att läsa dikter om Ikaros, och tog oss an Werner Aspenström och Ebba Lindquist. Fast Aspenström hann vi inte prata så mycket om, eftersom vi gjorde mer av en djupdykning i Lundquists text och hittade litterära verkningsmedel som anaforer, epiforer, upprepningar, tretal, kontraster.

Vi talade om hur diktarna använt myten, och om dikternas "budskap". Och så avslutade vi med att se en liten tecknad film om Ikaros, en film som sätter hela idéen om myter och vad de kan få för betydelse på kant. Filmen kommer här i repris för den som vill!


måndag 11 februari 2013

Intressanta blogginlägg!

Jamen nu börjar det verkligen arta sig. Nu har jag läst ett antal (alla som kommit in) blogginlägg om Oidipus och läsningen av dramat, och jag har fått både nya tankar och nya frågor genom att läsa era texter. SÄRSKILT nyfiken är jag på vilken låt Aron syftar på? Och det är klart att Vidars filosofiska tankar snurrar runt en stund i mitt huvud...

Läs varandras blogginlägg! Man är sig mycket genom att se hur andra skriver, vad andra tänker , hur andra formulerar sig. Skriv gärna nån uppmuntrande kommentar också (det ÄR roligare att skriva när man vet att man blir läst).

Och i morgon tisdag, då är det mer av vingar, flykt och Ikaros öde. Och kanske en gråstens?

fredag 1 februari 2013

Påminnelse vecka 5 - BLOGGEN

Glöm inte att ni har ett blogginlägg att skriva. (om vad? Gå till "etiketter" i spalten till höger (du får scrolla ner lite), klicka på "Bloggfråga" så får du alla blogginlägg om bloggfrågor och kan alltså kolla vad det var det du skulle göra både denna gång och ev andra gånger du missat... Smart va´?)

Vad vi gjorde torsdagen den 31 jan

Jag återberättade två myter (myten om Orpheus och Eurydike och Ikarosmyten), vi talade om vad som kännetecknar en myt och vilka frågor som de två myterna lyfter fram, vi läste två moderna (nåja, 1900-tal, men jämfört med de antika myterna så!) Ikarostolkningar (Bundgaard Poulsen och Lindegren) och resonerade om dikternas innehåll och form.