tisdag 29 januari 2013

Vad vi gjorde tisdagen den 29 jan

- vi läste högt ur Oidipus och arbetade med texten, undersökte teman, hur den var skriven, och resonerade med karaktärerna om hur de egentligen tänkt...

Bloggfråga vecka 5

Ja, så har vi läst Oidipus. Vilken historia! Så mycket som sägs - och ännu mer som inte sägs. Tack alla som ställde upp och gick in i roller (visst blir det intressant när man får tillfälle att diskutera lite mer med karaktärerna?).

Vi avslutade lektionen om Oidipus med att kortkort nämna texttanken "Då-Nu-Du?", ett sätt att tänka kring texters betydelse när de skrevs/lästes i sin samtid, i dag och för dig själv som läsare. Och din blogguppgift blir att skriva något om mötet mellan Oidipus och dig. På vilket sätt berörde, eller berörde inte, den härtexten dig? Några tankar du fick av den - eller varför den inte väckte något alls? Det är tillåtet (och uppmuntras till) att tycka precis det man tycker, men ett krav att man kan argumentera för, ge någon slags förklaring till, sin upplevelse.

Inskickat på bloggen senast måndagen den 4 februari 12.00 (som vanligt!).

tisdag 22 januari 2013

Blogginlägg att skriva vecka 4

I veckans blogginlägg ska du resonera kort kring ditt bästa argument för Medea eller Jason (vem du nu valde), förklara varför din person har mest rätt/minst fel, och i detta resonemang också få in ett citat från textutdraget som stödjer ditt resonemang.

5-15 rader, skrivet senast nästa måndag 12.00

GLÖM INTE ATT SE PÅ FILMEN OM OIDIPUS OCH ATT LÄSA DRAMAT TILL PÅ TISDAG!

måndag 21 januari 2013

Låna och läs - Kung Oidipus

Den 29 januari skani alla ha läst Kung Oidipus, Sofokles drama från det antika Grekland. Vi kommer att ägna hela lektionen åt att diskutera och fördjupa oss i detta drama och vad det egentligen handlar om - och varför det spelas fortfarande?! Jag menar, det är ju ändå bra gammalt...

Inför läsningen vill jag att ni ser den här filmen, så att ni har koll på både vad som händer och vad ni ska tänka på när ni läser. På slutet finns ett antal frågor som ni ska tänka igenom när ni läser (eller när ni läst - spelar mindre roll, bara ni TÄNKER!).


lördag 19 januari 2013

Läxa till tisdag 22/1 - inför Medealäsningen

Det grekiska dramat kommer vi att ägna rätt mycket lektionstid åt: först på tisdag Medea, och sedan tisdagen därpå Oidipus (som ni ska låna på biblioteket och läsa själva. Jag kommer snart med en film till den läsningen).

Inför lektionen med Medea vill jag att ni tittar på filmen nedan. I er litteraturhistoria (Levande texter) står det ganska mycket om det grekiska dramat, sidorna 12-19, och ni kan välja själva när ni läser det (före eller efter Medealektionen). Glöm inte att det finns bra instuderingsfrågor i antologin längst bak som man kan använda för att kolla att man har fått med sig det viktigaste av innehållet!


tisdag 15 januari 2013

Till torsdag 17 jan

har ni egentligen ingen läxa - men det kan vara en god idé att läsa i Levande litteratur om Homeros (s 2-10). I antologin längst bak finns utmärkta instuderingsfrågor: kan man svara på dem har man koll på det viktigaste innehållet!

Och på torsdag blir det äventyr och berättande: Odysseus får ordet i både Homeros och Eyvind Johnsons versioner.

Från 11 till 36!

Ökningen av Iliadenfilmsvisningar från  22.00 till 09.15. Imponerad :)

måndag 14 januari 2013

Nu undrar jag stillsamt...

Hur kommer det sig att bloggen har 71 visningar i dag, men filmen om Iliaden (som alltså, tillsammans med de andra två filmklippen är en läxa jag förväntar mig att ni har gjort när ni kommer till lektion i morgon 9:30) bara har rullat 13 gånger? Och då är två av de gångerna mina egna...


NU är filmen rätt - inte privat utan offentlig

Så tokigt - filmen om Iliaden blev markerad som "privat" och inte offentlig. Tack Lisa som påpekade. Nu har jag fixat, scrolla ner till inlägget om läxan till tisdag 15 jan och titta på de tre filmklippen!

söndag 13 januari 2013

Sista gruppen naturvetare

Sofia CD, Jakob, Daniela, Fredrika och Johannes: vi ses 11.20 i sal A114 onsdag 16 jan för redvisningar. Det är ont om tid, så var i tid!

lördag 12 januari 2013

Läxa till tisdag 15 januari: om Iliaden!

Så ska vi ge oss in i LÄSNINGEN av antik litteratur. Hurra!

På tisdag ska vi ägna oss åt två utdrag ur Iliaden, utdrag som finns i din antologi. Ta med den till lektionen. Dessförinnan ska du ha sett förberedelsefilmerna, den som jag har gjort på 12 minuter som ligger först här som inbäddat filmklipp, och därtill två yttepyttekorta (två resp tre minuter) men väldigt bra klipp ut UR:s litteraturprogram Hej Litteraturen.




Ett klipp från UR:s program "Hej Litteraturen" där Johannes Anyuro berättar om hur han inspirerats av Iliaden när han skriver - i dag.

Ytterligare ett klipp från UR:s "Hej Litteraturen" om varför man kan säga att Homeros är rapartist. Typ.

Vi ses på tisdag!



torsdag 10 januari 2013

SVARA på utvärderingsfrågorna!

I skrivande stund (torsdag 15.00) har precis halva klassen svarat på enkäten. Vilka vet jag förstås inte, eftersom svaren lämnas in anonymt. Men du som inte svarat: gör det! Jag vill kunna stänga enkäten för svar i morgon eftermiddag, och lägga ut resultatet till er så att ni kan titta på det i nästa vecka...

10 januari

Någon skrev i sin utvärdering att det vore bra om det fanns en kort sammanfattning av vad som gåtts igenom på lektionen på bloggen, så att man lätt kan se vad man missat om man är sjuk. Det låter som en bra idé! Jag ska försöka att göra detta - men kan inte lova att jag hinner jämt. Bästa tipset är förstås ALLTID att kolla med en kompis: vad gjorde ni?

Jag kommer bara att ge "punkter" - och så får ni fråga varandra för förtydliganden. Alltså:

Studiet av litteraturhistoria introducerades: vi ska ägna oss åt antiken de närmaste veckorna. Vi läste en bit ur Odysséen om när Afrodite (kärlekens gudinna) vänsterprasslade med krigsguden Ares, och på det snöpligaste vis blev påkommen av sin man Heifaistos. Vi gick igenom de viktigaste gestalterna i gudagalleriet, och uppförde upptakten till det trojanska kriget som klassteater.

Till tisdag i nästa vecka kommer det att finnas en FILM att titta på, som läggs ut under helgen. Den kommer att handla om Homeros, vem det nu var, och om typiska stildrag i de homeriska verken. På lektionen på tisdag ska vi arbeta med utdrag ur Iliaden, så ta med din antologi!

En snabb utvärdering av arbetet hittills





Nu har jag stängt utvärderingen. Ni som missade att ge era synpunkter - se till att ta vara på möjligheten nästa gång!

tisdag 8 januari 2013

Till torsdagslektionen

På torsdag börjar vi ett nytt (än så länge hemligt) arbetsområde. till dess finns det ett par saker jag vill att du ska göra:

1. Du ska gå in och titta på bedömningen av och kommentarerna till din naturvetarpresentation
2. Du ska gå igenom din uppsats noga och verkligen fundera över vad du lyckades med och vad du behöver tänka på/utveckla till nästa gång
3. Om du har en smartphone: ladda gärna ner appen Socrative. Den är gratis, och då är det enkelt att jobba med den här typen av snabba frågor som vi gjorde med grammatikuppgifterna i dag. Vi har några fler områden att jobba med på samma sätt, tänker jag!
4. Om du tycker att detta med grammatiken känns lite osäkert och kanske till och med obekant: använd läroboken ni fått att ha hemma (Svenska Impulser 1), och gå igenom lämpliga delar (dvs det du känner dig osäker på) i grammatikavsnittet, (se innehållsförteckningen :) )

På torsdag kommer du att få göra en webbbaserad utvärdering (snabbt!) av föregående termin. Tänk igenom vad du tycker varit bra och minde bra!

måndag 7 januari 2013

Välkomna tillbaka!

Tillbaka till ett nytt år och en ny termin - fullmatad av nya utmaningar, såklart. Men först kommer vi att ägna en lektion åt att titta lite på vad vi alla kan lära oss av uppsatsskrivningen före jul, och hur det fungerar med responsen på era naturvetarpresentationer (ja, och några måste jag ju bestämma någon slags tid med för attt genomföra dem. Det ser vi till att lösa snarast).