fredag 8 mars 2013

På din blogg - senast måndag 18.00...

Vi har fortsatt läsa Ankomsten. Vad mycket jag upptäckte tillsammans med er i går, torsdag! Så många olika bildkopplingar - och en hel del textkopplingar.

Jag har lagt upp några bildkopplingar på Kapitel II: Bildkopplingar från Östra och det finns också motsvarande från Ross Tensta . Allt ni sa och skrev kom förstås inte med, men jag valde Titanictemat (och ni bara MÅSTE titta på bilden jag hittade för at exemplifiera det!), emigranttemat, och statytemat (med bilden från Rio de Janeiro. Den måste ni också titta på - det är inte bara statyn utan geografin som samspelar! Det är så coolt!). Jag kommer att skriva lite mer om text- och bildkopplingar i lärarbloggen, och kanske som en bloggpost under kapitel II också. Även om det naturligtvis är omöjligt så FÖRSÖKER jag att beskriva våra lektionssamtal så att andra ska förstå dem på bloggen.

Detta sagt som en inledning till att också NI har blogguppgifter... :)

Till måndag 11 mars 18.00 ska ni ha bloggat om en av de symboler som finns i Ankomsten, tankar om den, gärna reflektioner kring hur man kan se den på olika sätt (om man kan det) - och det är helt fritt att välja om man vill skriva om någon av alla de symboler vi tog upp på lektionen, eller om man vill välja någon vi inte talade om alls.

På tisdag kommer vi inte att jobba med Ankomsten på lektionen, så ni behöver INTE ha med boken till skolan då. Däremot ska ni ha med minst tre "nyord", nya svenska ord för företeelser i boken som det inte finns kända svenska ord för (djur vi inte har, mat vi inte äter, spel vi inte spelar etc etc).

Till torsdag nästa vecka ska ni ha läst kapitel IV och V, och vi kommer att fortsätta att diskutera mönster och teman i boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar