fredag 26 oktober 2012

Tänkvärt om Albert E

Hurra för Jakob som påpekade hur fel jag hade när jag spred myten om Albert Einsteins dåliga betyg vidare!

Jag blev förstås nyfiken på vad det var jag hade läst, och konstaterar att det finns en särskild diskussion om hans språkförmåga - som visar sig vara baserad enbart på hans faktiskt dåliga betyg i franska (i stort sett alla andra betyg var glimrande, och som helhet var betygen lysande). Men DET är ju dålig grund för att till exempel diskutera dyslexi... Så mycket snömos har jag tagit in utan att närmare reflektera över det. Men man lär sig så länge man har elever, som det heter!


torsdag 25 oktober 2012

Hemarbete under v 45-46

Alltså: INGA lektioner i svenska under vecka 45 och 46. Vi har med glatt mod jobbat in tre av de fyra!

Men ni ska jobba hemma med förberedelser inför kommande uppgift: presentationen av en naturvetare. Jag förväntar mig att alla när jag kommer tillbaka har
  • valt naturvetare
  • samlat material från olika håll (vi talade om att leta på museers hemsidor, i artikelsök, via biografier och uppslagsverk, Vetenskapsakademin, UR och andra TV-kanaler, Youtube)
  • också skrivit upp så ni har källförteckningen klar (det är SÅ jobbigt att leta i efterhand)
Det är mycket som ska ske på svensklektionerna i slutet av terminer (sådana intressanta saker som Np i matematik tex, och studiedagar för lärare...), så det blir ett ganska fokuserat program som ni ser i planeringen. Jag kan redan nu förvarna om att det blir en gemensam uppsatsskrivning i svenska för alla ettor vecka -49 (och lugn, bara lugn, ni kommer att vara väl förberedda till den), att vi kommer att få skjuta på naturvetarpresentationerna till vecka 50 och 51 på grund av allt som rycker svensklektioner veckorna innan, och att det för några av er blir en sovmorgon mindre v 51 (eftersom några kommer att behöva redovisa sin naturvetare på extralektionstid...). Men det drar vi lott om, eller hur?!

Ha nu först ett skönt lov, och sedan bra veckor i november, så ses vi till julspurt sedan.

Kommentarer till era novellbedömningar

OBS! Man behöver klicka på kommentarsknappen tror jag, i alla fall när man tittar via datorn. (Särskild hälsning till Fredrika: så hittade jag din kommentar - den FANNS där i alla fall :) )

söndag 21 oktober 2012

Läxa till tisdagslektionen: stilistiska figurer!

Drygt åtta minuter om stilistiska figurer - lär er vilka de är och vad som kännetecknar dem, så ska vi använda dem av hjärtans lust och till finessrika höjder på lektionen!


fredag 12 oktober 2012

Fundera över kommentarerna!

Nu har (till sist) alla fått kommentarer på sina diktanalyser. Vad ska ni göra med dem? Jo, ni ska tänka igenom hur ni kan utveckla ert skrivande när ni nu ger er i kast med novellanalysen på tisdag. Vad hade diktanalyser för svagheter? Försök komma ihåg att tänka särskilt på att arbeta med de sakerna när du skriver novellanalysen. Vad hade din diktanalys för styrkor? Försök att göra "samma sak igen" när du skriver novellanalys.

Vi ses på tisdag - 8.00 i A126, med huvudet fullt av novelltankar, magen full av frukost och blyertspennan vässad till det yttersta!

torsdag 11 oktober 2012

För säkerhets skull: ingen bloggfråga v 41!

Ni har nog med att läsa novell och tänka på tisdagens skrivuppgift.

Novellen till novellanalysen

"En bra sorts ont" av Martina Lowden. Ta med novellen till skrivtillfället (och glöm inte en bra blyertspenna och ett fungerande suddgummi. Det behövs), gärna med understrykningar - men inga "anteckningar".

För er som var sjuka: jag har lagt extraexemplar av novellen i klassfacket, gå dit och hämta den (eller be en kompis hämta så att du får tag på den) så snart som möjligt!

Kommentarer till diktanalyserna

NU är det bara två av er som fortfarande inte har fått sina kommentarer till diktanalyserna: Linnea (som jag inte hann igår, men gör ikväll - LOVAR) och Sofia J vars analys inte ligger i den gemensamma mappen i GoogleDocs...

Hur hittar man kommentaren? Man går in i den delade mappen och öppnar dokumentet "Sofias kommnetarer" (eller vad man nu heter :) ) och följer länken som finns där. Jag har en idé om att samla alla era kommentarer, så att ni alltid ska kunna gå tillbaka och hitta dem, därav det nya dokumentet.

IBLAND kan det ha blivit något problem med kommentarsfilen, ljudet kanske är för brusigt eller strejkar. HÖR AV ER VIA MAIL TILL MIG (använd katarina.lycken"snabela"gmail.com ) i så fall.

Och nu - Martina Lowden. Läs och fundera!

tisdag 9 oktober 2012

OBS! Tisdag 16 oktober 8.00!

Då är det dags för novellanalys - ändrad lektionstid (förlängd) alltså. Glöm inte detta, ni kommer att behöva tiden för att hinna skriva en bra text.

Läxa till torsdag 11 oktober

Vi fortsätter med noveller - och mer och mer komplicerade blir de allt. Nu får ni något rejält svårt att bita, novellen Elixir av Alejandro Lleva Wenger.

Vi kommer att prata mycket om SPRÅK -  hur arbetar han med språket (och nej, det är inte bara nedhastat utan väldigt noga avvägt och genomtänkt. Men hur tänkte han?) och framför allt varför skriver han som han skriver?

Glöm inte bort Khemiri-filmerna. Vi återkommer till sambanden film/bok nämligen.

fredag 5 oktober 2012

Läxa till tisdag 9 oktober

Ja, då var det alltså novellen Försök till kärnfysik, som dessvärre reproducerats utan titel (!!! SÅ ILLA) i vårt identitetshäfte, som är läxan till tisdag. Det är den text som börjar med ett jättelikt V, och första meningen lyder "Välkommen till världen.". Den är skriven av Jonas Hassen Khemiri, som vi ju såg på Babel i onsdags. Så passande!

Vi kommer att tala om textens innehåll och struktur - som vanligt när Jonas Hassen Khemiri skriver är det både underfundigt, mångfacetterat och halsbrytande allvarligt både vad gäller innehåll och struktur, så det finns en hel del att tala om och tänka igenom. Läs noga, stryk under sådant i texten du fastnar för/hänger upp dig på/tycker är särskilt nämnvärt av något skäl.

Khemiris novell var utgångspunkt för en grupp elever på Konstfack, som gestaltat skilda aspekter av Försök till kärnfysik i filmens form. På Jonas Hassen Khemiris hemsida finns en avdelning som heter KhemiriTV, med en mass bra klipp/filmer, och där ligger ett antal sådana "Kärnfysiks"-filmer. Filmerna är inte namngivna utan heter bara 1-10, och 1,3,6,7,8,9 och 10 gestaltar olika tolkningar av, delar av, upplevelser av novellen. Du ska se TRE AV FILMERNA och fundera över hur du tycker att de speglar novellen. Vad är det filmarna tagit fasta på i novellen? Hur har de använt novellen? Ger deras film något "nytt" till läsningen, eller är det mera en slags "samma sak i annat format"?

Du väljer alltså vilka tre filmer du ser själv (och, såklart, man FÅR titta på alla ;) ) och antecknar lite om varje film. Ta med anteckningarna till lektionen. Vi ska, förutom att diskutera och analysera Khemiris novell, också försöka tala lite om förhållandet mellan litteratur och film både i allmänhet (alla dessa böcker som blir film! Och filmer som blir böcker?) och synnerhet (det vill säga utifrån just Khemiris novell).

Vi ses på tisdag!


onsdag 3 oktober 2012

Babelinspirerad bloggfråga v 40

Hoppas att ni också uppskattade att få vara med i Babelpubliken. Jag tycker alltid att det är roligt att höra författare diskutera sina böcker och sitt skrivande.

OM det var alldeles nödvändigt att läsa någon av böckerna som nu Jonas Gardell respektive Jonas Hassen Khemiri precis kommit ut med - vilken skulle du välja, och varför? Det är ämnet för veckans blogginlägg. Ser fram mot att läsa era val och motiveringar!


Påminnelse: INGEN svensklektion torsdag 4 okt

Katarina är på kurs. Leta kanelbullar och skriv engelskprov av hjärtans lust!

12.45 i TV-husets entre!

Babel! Vi ses där!

Buss 42 och 4:an stannar vid Radiohuset.