söndag 30 september 2012

Bokmässa och migrän...

Vilken lycka det är för en svensklärare att trilla omkring på bokmässan! Jag har haft förmånen att få lyssna på många författare, tala med en del och har nog med mig en del i bagaget hem som kommer att ha bäring på vad vi ska läsa tillsammans i vår...

Dessvärre fick jag också migrän - jag får det ibland - redan i fredags kväll, vilket gjorde mig lite lätt dimmig under lördagens alla seminarier, och dessutom gjorde det all textläsning omöjlig på tåget hem förstås. Så ni får vackert ge er till tåls med diktanalyserna. Jag återkommer till detta när vi ses på tisdag. Glöm inte, till dess ska "Genom tunneln" vara genomläst och genomtänkt! Och vi kör på den alldeles vanliga lektionstiden... ;).

torsdag 27 september 2012

Läxa till tisdag v 40 (2 okt)

Torsdagens lektion handlade om novellanalys - en ny typ av texter med nya inslag i analysarbetet. Vi jobade med Ett halvt ark papper, och gick igenom den TEXTNÄRA utifrån det som ofta kallas Aristoteles dramaturgiska kruva, eller spänningskurvan.

Om noveller, och särskilt om Ett halvt ark papper, kan du läsa i din lärobok Svenska Impulser 1 (den som är mest orange på utsidan) sidorna 26-27 och 31-35. Repetera gärna genom att läsa dessa sidor!

Läxan till tisdag är att läsa novellen "Genom tunneln" av Doris Lessing, som finns i "identitetshäftet". Du ska försöka göra en analys av texten utifrån den dramaturgiska kurvan hemma´. Vi fortsätter sedan  att arbeta med närläsning av novellen utifrån hjälpfrågorna (finns länkade till uppe i högra hörnet på bloggen) på lektionen.

Jag börjar arbeta med diktanalyserna på tåget hem på lördag... Ser fram mot läsningen!

Länkar?

Nu har jag kollat länkarna vid sidan. För mig funkar de - och leder till olika dokument. Berätta i kommentarer vad det är jag missat!

tisdag 25 september 2012

Bloggfråga vecka 39

Natrurligtvis kopplad till vår läsning av "Den ovillige fundamentalisten": vilket av de teman/mönster vi tog upp på lektionen tycker du är det mest intressanta i boken, och varför? Försök utveckla dina tankar kring temat så att en läsare av din blogg som inte läst boken ändå förstår vad du menar!

Och för dig som har (läs)lust, eller gillar film: läs om Mira Nairs filmatisering av boken som visades på filmfestivalen i Venedig och som väl snart kommer till Sverige i en specialartikel i DN.

Högtidligt löfte

Härmed lovar jag, er trassliga lärare och schemabrytare, att ALDRIG göra någon schemaändring varken fram eller tillbaka utan att TYDLIGT annonsera den på bloggen OCH i planeringsdokumentet (som ligger i högermarginalen, under rubriken "Katarinas dokument", och som du också når via en länk i klassrummet på Fronter).

Sådeså.

fredag 21 september 2012

Överföra t.ex. wordfiler till Google Drive

En sak jag inte kom ihåg (som jag sagt, jag är en nybörjare på Google Drive, men jag tror utifrån andras erfarenhet att det kommer att bli ett jättebra verktyg för oss under kursen) på lektionen var hur man laddar upp filer från datorn. Många av er vill skriva i word och sedan ladda upp, och då måste man ju kunna göra det också? Och det kan man.

Det finns två röda "knappar" uppe till vänster i menyn. På den ena står det "skapa", den andra har en symbol med något som nog ska föreställa en hårddisk och en pil. DEN knappen trycker du för för att ladda upp en fil - sedan fungerar det "som vanligt" (det vill säga på samma sätt som i de flesta sammanhang, man får bläddra fram sin fil och välja att den ska laddas upp/överföras).

Lätt som en plätt?! Hoppas det.

torsdag 20 september 2012

Diktanalysen - deadline 28 sept

Den individuella diktanalysen som du nu börjat på ska ligga färdigskriven i din svenskmapp senast på fredag den 28 september.

Bloggfråga v 38

Självklart handlar veckans bloggfråga om att reflektera kring föreställningen vi såg på Unga Klara, "utan titel". Vad bär du med dig från den? Varför? Finns det något i diskussionen kring möjliga titlar som du tyckte var viktigt eller intressant?

onsdag 19 september 2012

Länkar till viktiga dokument

Nu har jag skapat en lista för länkar till viktiga dokument till höger i bloggen. Där finns nu länkar till alla de dokument du kan behövas ha som stöd när du skriver din analys: hjälpfrågor, tips för själva skrivandet och de kunskapskrav som du kommer att bedömas efter. Lätt att hitta, lätt att jobba med - hoppas jag :)

tisdag 18 september 2012

Diktanalys!

Tisdagens långlektion (nu har vi snart arbetat in novembers sovmornar) ägnades åt dikt och diktanalys.

Jag visade två dokument som kan vara till hjälp i arbetet, dels det dokument med olika frågor att ställa sig när man analyserar dikt som ni använt i era gruppsamtal, dels ett för er nytt dokument om hur man sen gör när man presenterar sina resultat. Bägge dessa (och fler som kommer) finns i en mapp på Google Drive som ni kommer åt HÄR . Jag ska försöka få in länkar till de olika dokumenten i bloggens sidomeny, men jag har inte riktigt listat ut hur man gör än ;)

Sedan redovisade alla grupperna (till sist alla - jag höll ju på att missa en grupp. Tack Felix som gjorde mig varse!) sina iakttagelser, och vi hade tillfälle att utvidga lite kring varje dikt och varje läsning. Vidars "motläsning" av Romanska bågar var en vitamininjektion för oss alla, och ett fint exempel på att närläsning lönar sig och att man kan ha fog för helt olika läsningar - bara man håller sig nära texten.

NU ska ni skriva en egen individuell diktanalys. Ni ska göra det i Google Docs, och lägga den färdiga analysen i den delade mappen som (nästan) alla nu skapat. Analysen ska vara klar och lagd i mappen senast onsdag 26 september. Och dikt väljer man själv, det vill säga av dem vi jobbat med nu. Antingen tar man den som man jobbade med i sin grupp  (det kan ju ha fördelen att man gått igenom den noga tillsammans med andra) eller så väljer man en annan av dikterna.

måndag 17 september 2012

Skapa en delad mapp i Google Docs/Drive

Jag TROR att det här blir jättebra när vi väl får ordning på det - men det kommer att ta en stund. Ju bättre förberedda vi all är desto enklare att få tåget att gå vad gäller mappar och delningar och bedömningar och vad det nu är... Så här är ännu en film med en annan lärare än er egen, som beskriver hur man skapar en delad mapp. PRECIS som jag vill att ni ska göra, fast med min mailadress då. Om jag skriver ut den så här katarina.lycken"snabela"gmail.com så hittar väl inga fula spammare mig?

Den som kan och hinner: gör en delad namn som heter namn+Svenska1 till på tisdag. Och den som inte kan eller hinner - vi gör det tillsammans där och då!


torsdag 13 september 2012

Lektionen tisdag 18 sept: vi ses 8.00 i A126!

På tisdag blir det EXTRALÅNG och extratidig (puh) lektion igen. November blir sovmornarnas förlovade tid!

På tisdagslektionen ska fyra saker ske:
För det första ska gruppernas diktanalyser redovisas (och ni vet, det är kortleken som gäller... vem som helst i gruppen kan få uppgiften att redovisa vad ni sett och kommit fram till).

För det andra ska jag gå igenom vad som är viktigt att tänka på när man skriver diktanalys, vad kunskapskraven säger och hur man kan tänka när man tar sig an denna första individuella uppgift.

För det tredje ska vi se till att alla har koll på Google Drive, att vi delar mappar med varandra (ni får min mail etc) så ni vet var och hur ni ska lämna in era uppgifter och få dem bedömda. OCH INFÖR DETTA ÄR DET VIKTIGT ATT NI HAR SETT INSTRUKTIONSFILMEN NEDAN. Det är inte jag som pratar, det är en lärare på en annan skola - så allt som har med klassbeteckningar, med när vi ses och i vilket ämne, det stämmer ju inte förstås. Men det VIKTIGA, hur Google Drive funkar, det berättar hon och visar JÄTTEBRA! Och ni FÅR gärna till exempel skapa en mapp för svenskuppgifter som ligger beredd och klar inför lektionen... men ni behöver inte. Jag ska släpa datorvagnar så det står härliga till!
För det fjärde ska jag prata med dem av er som jag inte hann prata med om svenskdiagnoserna och starten på svenskkursen. Halva klassen hann jag, nästan... så jag HOPPAS att jag hinner alla nästa lektion.

Bloggfråga v 37

På torsdagslektionen fick ni arbeta med diktanalys gruppvis. På tisdag ska någon ur varje grupp redovisa er läsning av dikten för resten av klassen, och sedan kommer ni att få skriva individuella diktanalyser (se inlägget om lektionsförberedelserna till tisdag v 38!).

Veckans bloggfråga utgår fran diktläsningen på torsdagslektionen. Vilken dikt läste du? Vilka tankar väckte dikten hos dig? Fundera över varför du kände/tänkte som du gjorde?

Bloggfrågan är INTE till för att redovisa "rätta svar". Bloggfrågan är till för att du ska skriva och tänka och göra det utifrån vad du själv tycker är viktigt - om ett ämne som både ger någon slags gemensam utgångspunkt, och möjlighet till frihet och egna tankebanor. Så, blogga på!

Och för dig som inte var på torsdagslektionen? Du väljer en av dikterna i häftet som du analyserar hemma (dvs det de andra gjorde på lektionen) och skriver om dina intryck av den.

tisdag 4 september 2012

Bloggfråga v 36

På lektionen i dag tisdag (den långa dubbla) läste vi boken Hanna, huset, hunden av Anna-Clara Tidholm. Efter första läsningen av boken fick du skriva ner något om hur du uppfattade boken. Efter att vi tillsammans samtalat om olika aspekter av boken fick du återigen samla dina tankar och försöka beskriva om och i så fall hur din syn på boken förändrats under boksamtalet.

Blogguppgiften denna vecka är att skriva en bloggpost om just detta: vad du tyckte om Hanna huset hunden först - och om, och i så fall hur, din läsupplevelse förändrats under/efter samtalet.

Jag tyckte själv att ni hittade många intressanta pusselbitar i texten, och bär särskilt med mig uttrycket "för mycket hundvolym" och tanken om att man följer andras spår tills man kommer till stupet - och måste välja väg själv. `Det var verkligen inte första gången jag läste boken - men det finns alltid nya insikter och nya tankar att få med sig genom att samtal om böcker!

måndag 3 september 2012

Svårt att få till bloggen?

Inser att jag kanske skulle lagt upp dessa instruktionsfilmer för länge sedan:

Hur man skaffar ett Google-konto (som man behöver för att använda blogger):

 

Hur man startar själva bloggen:



Bloggrullen och låtlistan växer

Vad kul det är att se vilka olika låtar ni valt! Och vad kul att vår bloggrulle nu fått sina första länkar.

Man kan göra på olika sätt för att berätta för mig (Katarina) vilken bloggadress man valt. Man kan göra som Johan, som lade till en kommentar under ett av inläggen, eller som Bim som skickade ett mail till mig (katarina.lycken"at"stockholm.se  - skriver inte ut @ i adressen för att slippa skräpmail, men det gör förstås du :) ). Eller så kan man förstås skriva ner adressen på en lapp och lämna till mig på lektionen imorgon tisdag (den där extratidiga du vet).

Jag ser fram mot att få läsa mer!